استارتاپ
اکثرا گمان بر این است که استارتاپ کسبوکارهایی هست که تا کنون وجود نداشته و با یک نوآوری یا اختراع به وجود آمده و شکل گرفتهاند.
استارتاپ یک واژه قدیمی و جا افتاده در محیطهایی مانند سیلیکون ولی هست و یک واژه تقریبا جدید در محیط کارآفرینی ایران میباشد.
در بسیاری از جمعهای جوانان و دانشجویان و همایشها میشنویم که حرفهایی درباره استارتاپ گفته میشود و از استارتاپهایی مثل کافه بازار،دیجی کالا، اسنپ و … نام برده میشود که به طور چشمگیری نیز موفق بودند و عدهای جوان قصد دارند استارتاپ راه بیاندازند و از این طریق کارآفرینی کنند. اما معنا و مفهوم واقعی این لغت چیست؟
در واقع مفهوم استارتاپ تنها همین نیست بلکه معانی و تعریفهای زیاد دیگری نیز دارد و به کسبوکارهای دیگری نیز اطلاق میشود که در اینجا به طور مفصل از آنها صحبت خواهیم کرد.
استارتاپ چیست؟
به شرکت و کسبوکارهای تازه تاسیس که درنتیجه کارافرینی ایجاد شدهاند، استارتاپ میگویند. این سادهترین تعریفی است که میتوان به سوال استارتاپ چیست، داد. شرکتهای استارتاپی معمولا در تلاشند تا راهحلی نوآورانه برای رفع یک نیاز که در بازار و زندگی وجود دارد، ارائه کنند.
با این حال باز هم تعاریف متفاوتی از استارتاپ وجود دارد. برای مثال استیو بلنک، پروفسور دانشگاه استنفورد ، استارتاپ را یک سازمان که برای پیدا کردن یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و همچنین تکرار پذیر راه اندازی میشود تعریف کرده است.
اریک ریس هم استارتاپ را این طور تعریف کرده است: استارتاپ کسبوکاری است که برای ارائه خدمت یا محصول جدید و نو در شرایطی بوجود آمده است که ریسک بالایی دارد.
در نتیجه استارتاپ یک کسبوکار جدید است که اکثرا حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد. که این تعریف از استارتاپ برای استارتاپهایی که در ایران هست صدق میکند ولی در کشورهای دیگر استارتاپ حتی بر پایه کسبوکارهای سنتی و بدون تکیه بر تکنولوژی نیز وجود دارند.
تفاوت استارتاپ ها با کسبوکارهای دیگر
معمولا استارتاپ ها به دلیل داشتن ایدههای جدید و نو به نحوی هستند که کمتر کسی میتواند رقیب آنها بشود یا بازار کار آنها را دچار اشکال کنند و تمرکز اصلی آنها به جای مقابله با رقیب بر روی صحیح و خوب دیده شدن و رفع نیازهای مردم است.
معمولا استارتاپها برای شروع به کار، به سرمایه زیادی نیاز دارند که با توجه به این که افراد راه انداز استارتاپها جوانها بوده و این سرمایه کافی را ندارند برای همین اغلب اوقات به سرمایهگذار نیاز دارند که در این زمینه برخی از شرکتها با عنوان شتابدهنده به وجود آمده تا پشتیبان و سرمایهگذار این استارتاپها باشد. همین طور پارکهای علم و فناوری مکان بسیار مناسبی برای راهاندازی این استارتاپها با هزینه راهاندازی اندک است و همین طور امکان پیدا کردن سرمایهگذار مناسب را برای استارتاپها فراهم میکنند.
یکی دیگر از تفاوتهای استارتاپ با کسبوکارهای اینترنتی امکان مقیاس پذیری آن است. مقیاسپذیری به رشد کسبوکار نسبت به هزینههای آن گفته میشود که این رشد به صورت کاملا نامتناسب است. برای مثال فرض کنید که استارتاپی ممکن است در سال اول 800 ملیون درآمد داشته باشد ولی در سال بعدی بدون تغییری در هزینههای خود درآمدش به 2 میلیارد در سال برسد.
در حقیقت مقیاسپذیری در اینجا، بدین معنی است که استارتاپ ما بدون هزینه اضافی رشد سریعی در درآمد خود دارد.
چگونه یک استارتاپ موفق راهاندازی کنیم؟
برای راه انداختن یک استارتاپ موفق شما نیاز به 3 چیز ضروری دارید:
- ایده انجام کار یا ساختن محصولی که واقعا به آن نیاز باشد
- پیدا کردن یک شریک
- کاهش هزینهها
اکثر استارتاپهایی که شکست میخوردند معمولا در یکی از این سه مورد مشکل دارند.
در ادامه مراحلی را که برای راه اندازی یک استارتاپ موفق شما نیاز دارید بیان میشود.:
شناسایی نیازمندیها و ایجاد ایده
برای راهاندازی یک استارتاپ در آغاز کار باید نیاز مردم را شناخت و به حل یک مشکل در جامعه فکر کرد. لازم نیست که ایده شما حتما منحصر به فرد و ناب باشد بلکه تنها اگر بتواند به راحتی نیازی را برطرف کند کافی است. به عنوان مثال ایده اسنپ و تپسی در ایران برگرفته از تاکسی های آنلاین در خارج از کشور هست یا ایده کافه بازار با تمام سادگیای که دارد باعث شده تا یکی از اساسیترین مشکلات کاربران اندروید که با وجود تحریمها چند برابر نیز شده بود مرتفع شود.
نکته:ایدههایی که در ذهن دارید را یادداشت کرده و درباره آنها چندین بار فکر کنید. حتی باهوشترین افراد هم جزئیات ایده را ممکن هست فراموش کنند.
از ایده خود یک نمونه اولیه بسازید
متاسفانه بسیاری از ایدههای ما با وجود یادداشت کردن باز هم عملی نمیشود و فراموشتان میشود تنها چیزی که میتواند باعث شود یک ایده را هرگز فراموش نکنید ساخت یک نمونه اولیه و ساده از ایده خود است. اگر یک نمونه اولیه یا نسخه ساده از برنامه و ایده خود بسازید مطمئن باشید که استارتاپ شما به زودی راهاندازی خواهد شد.
ارائه نمونه اولیه به حداقل 100 نفر
مرحله بعدی این است که نمونه اولیه استارتاپ خود را حداقل به 100 نفر نشان دهید و نظرات آنها را جویا شوید. بهتر است این افراد کاملا غریبه و ناشناس باشند. چون اگر آشنا باشند احتمال دارد به خاطر دلگرمی دادن به شما به صورت گزافه از ایده و محصول شما تعریف کنند و یا حتی برعکس ممکن است با مسخره کردن ایده و محصول شما که ممکن است خیلی خوب باشد انگیزه و رغبت انجام کار را از شما بگیرند.
یک شریک یا سرمایهگذار پیدا کنید
اگر با استفاده از نمونه اولیه به این نتیجه رسیدید که ایده شما خوب است و محصول شما میتواند نیازی را رفع کند، آنگاه میتوانید به فکر جذب سرمایهگذار یا پیدا کردن یک شریک باشید که بتواند کل عمر خود را صرف کمک به شما و کسبوکارتان نماید. همچنین میتوایند از شتابدهندهها نیز کمک بگیرید و یا از طریق پارکهای علم و فناوری با سرمایه اندک کسبوکار خود را شروع کنید و سرمایه گذار خود را پیدا کنید.
ثبت ایده
بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده است تا استارتاپ خود را راه اندازی کنید. بهتر است برای شروع ایده و برند یا شرکت خود را ثبت کنید.
راهاندازی محصول
فراموش نکنید که هیچ محصولی در ابتدا کامل نیست و با گذشت زمان رفته رفته کامل میشود و مشکلات آن رفع میشود. پس محصول شما هرچقدر هم که ناقص بود اشکال ندارد، آن را راهاندازی کنید و در ادامه به فکر اضافه کردن بخشهای دیگر و کامل کردن آن باشید.
با کاربران همراه باشید
سعی کنید ایدهتان را به افراد بیشتری نشان دهید. معمولا می گویند 1000 کاربر باید جذب کنید تا بتوانید از نظرات آنها محصول یا خدمتتان را کامل کنید. مشتریهای خود را تحت نظر داشته باشید و ببینید آیا برمیگردند یا خیر؟ اگر برنگشتند، علت را پیدا کنید.
مجددا راهاندازی کنید
با توجه به بازخوردهای دریافت شده میتوانید نقایص محصول خود را پیدا کنید. حالا نوبت آن رسیده است که این نقایص را بر طرف کنید و محصولتان را دوباره راهاندازی کنید. حتی اگر مشاهده کردید که تعداد کمی از مردم دوباره به شما مراجعه کردند، باز هم به کارتان ادامه دهید؛ زیرا این یعنی در حال تولید یک محصول با ارزش هستید.
رشد کنید و به موفقیت برسید
محصول و تعداد کاربران خود را رشد دهید. حتما به کاربران خود اهمیت دهید تا بتوانید از طریق آنها به رشد خوبی برسید. اگر بتوانید هفتهای 5 درصد به کاربرانتان بیافزایید مطمئن باشید رشد خوبی را خواهید داشت. اگر همینطور پیش بروید تا 4 سال آینده موفق به جذب حدود 20 میلیون کاربر فعال خواهید شد. استارتاپ شما هم میتواند معروف شود و جز یکی از برترین استارتاپهای کشور شود. در این شرایط سرمایهگذاران، خود به سراغ شما خواهند آمد و مایل به سرمایهگذاری و کمک کردن به شما خواهند بود.
و در نهایت در این مقاله سعی شد تا هر چه در مورد استارتاپ و راه اندازی آن لازم است بدانید در اختیار شما قرار گیرد اگر صاحب ایده هستید و تنها میتوانید به استارتاپ ویکندهایی که درشهرهای مختلف برگزار میشود شرکت کنید و یا به سراغ پارکهای علم وفناوری و شتاب دهنده های شهر خود بروید.